�B��Z&���> �����wb��Nx��ز����uјEœ�����i�c*e��tƪ��͒sI�_ɹh�yi�'�E�e�IZ��Q�R�5S�g�C/��U�% �IZk�82�2���&ZF�J���?�d����ϲ�9G3o7��3������`XL{A�r����`0�Ҵ��P�=o4��! <ؼIS0`�сA�d�y.�P`CN���Ȣ���VC[��v��M^��hl�oĀ�::ȫ������E����M� p9H^�����gxܟ�;S??K5o;�-�eCթe�AtX*� 

PEP

Co to PEP?  

PEP to skrót od Politically Exposed Persons – są to tak zwane osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne lub pełniące znaczące funkcje publiczne. Z uwagi na piastowane pozycje, takie osoby są wyjątkowo narażone na zjawiska takie jak np. korupcja. Oświadczenie PEP umożliwia identyfikację takich osób i stanowi dla banków zabezpieczenie na wypadek ryzyka wynikającego z transakcji finansowych podejmowanych przez takie osoby.

Kto może być członkiem PEP? 

Członkiem PEP mogą być:

  • szefowie państw, szefowie rządów, ministrowie, wiceministrowie, sekretarze stanu, podsekretarze stanu,
  • członkowie parlamentu lub podobnych organów ustawodawczych,
  • członkowie organów zarządzających partii politycznych,
  • członkowie sądów najwyższych, trybunałów konstytucyjnych oraz innych organów sądowych wysokiego szczebla, których decyzje nie podlegają zaskarżeniu, z wyjątkiem trybów nadzwyczajnych, w tym sędziowie Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, wojewódzkich sądów administracyjnych oraz sędziowie sądów apelacyjnych,
  • członkowie trybunałów obrachunkowych lub zarządów banków centralnych, w tym prezesa oraz członków zarządu NBP,
  • ambasadorowie, chargés d'affaires oraz wyżsi oficerowie sił zbrojnych,
  • członkowie organów administracyjnych, zarządczych lub nadzorczych przedsiębiorstw państwowych, w tym dyrektorów przedsiębiorstw państwowych oraz członkowie zarządów i rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których ponad połowa akcji albo udziałów należy do Skarbu Państwa lub innych państwowych osób prawnych,
  • dyrektorzy, zastępcy dyrektorów oraz członków organów organizacji międzynarodowych lub osoby pełniące równoważne funkcje w tych organizacjach,
  • dyrektorzy generalni w urzędach naczelnych i centralnych organów państwowych, dyrektorzy generalnych urzędów wojewódzkich oraz kierownicy urzędów terenowych organów rządowej administracji specjalnej.    

Członek rodziny PEP natomiast to:   

  • małżonka/małżonek lub osoba pozostającą we wspólnym pożyciu z PEP,
  • dziecko PEP i jego małżonka/małżonek lub osoby pozostającej we wspólnym pożyciu,
  • rodzice PEP.

Osoby znane jako bliscy współpracownicy PEP to:

  • osoby fizyczne będące beneficjentami rzeczywistymi osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub trustów wspólnie z PEP, lub utrzymujące z taką osobą inne bliskie stosunki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  • osoby fizyczne będące jedynym beneficjentem rzeczywistym osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub trustu, o których wiadomo, że zostały utworzone w celu uzyskania faktycznej korzyści przez PEP.

Ustawa PEP 

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu z 2018 roku została zmieniona w 2021 roku. Wprowadzono wtedy szereg zmian dotyczących środków bezpieczeństwa finansowego. Instytucje, które współpracują z osobami PEP, członkami ich rodzin czy z bliskimi współpracownikami PEP muszą stosować się do wytycznych z ustawy. Wytyczne obejmują m.in.:

  • sprawdzenie, czy dana osoba ma status PEP,
  • ustalenie źródła majątku klienta,
  • ustalenie źródła pochodzenia wartości majątkowych będących w dyspozycji klienta w ramach stosunków gospodarczych lub transakcji łączących instytucję obowiązaną z PEP,
  • zintensyfikowane, bieżące monitorowanie stosunków gospodarczych z klientem o statusie PEP,
  • uzyskiwanie akceptacji kadry kierowniczej wyższego szczebla na relacje gospodarcze z PEP,
  • przyjmowanie oświadczeń klientów, że mają lub nie mają statusu PEP.

Jak sprawdzić status PEP?

Listę PEP można sprawdzić w systemie iAML - należy podać imię oraz nazwisko weryfikowanej osoby.    

Kiedy wygasa status PEP?

Jeżeli zajmowane przez osobę eksponowane stanowisko polityczne wiąże się z ryzykiem, instytucja stosuje wobec niej środki, które uwzględniają to ryzyko – nie krócej niż przez 12 miesięcy.