�D]�^&����~ c7V|ਜ਼*`��{nR�Ec O�:O ����c���U[���z6+.�m�*.D3'�s���?�E�����R�(���4�K�uU�@�h��Z����L?h���Q��n/�D*����w��gil����M�����j���`Xt��t���w�4{!y��Á�}�31 <�b������`����\ ,����b�"O� " m�:�'�/�n��8��~ �k�b��.9ȫ��[د�m�������` )v�0�����'�����R�ێvKu�Puj�v��J)

Czy aktywność w mediach społecznościowych może wpływać na Twoją ocenę zdolności kredytowej?

Zdolność kredytowa jest niezbędna do tego, aby uzyskać upragniony kredyt czy pożyczkę z banku lub firmy pożyczkowej. Co składa się na zdolność kredytową i czy należy do nich aktywność w popularnych mediach społecznościowych?

Czym jest zdolność kredytowa?

Jednym z podstawowych warunków uzyskania kredytu z banku jest wykazanie swojej zdolności kredytowej. Jest to zdolność do spłacania rat kredytu wraz z jego odsetkami zgodnie z terminami zawartymi w umowie. Co składa się na zdolność kredytową? Banki i firmy pożyczkowe biorą przy jej ocenie pod uwagę takie czynniki jak:

  • wysokość uzyskiwanych dochodów i ich źródło (wykonywana działalność zawodowa, prowadzona działalność gospodarcza, pobierana renta i emerytura czy inne stałe źródła),
  • miesięczne koszty utrzymania i wydatki klienta,
  • informacje na temat działalności finansowej klienta przechowywane w rejestrze kredytowym i jego korzystna historia kredytowa – między innymi dane o tym, czy klient nie posiada nieuregulowanych zobowiązań finansowych i czy ewentualne poprzednie zobowiązania spłacał terminowo,
  • cechy profilu osobowego klienta – jego wiek, wykształcenie czy zajmowane w pracy stanowisko.

Jako dowodu potwierdzającego wyżej wymienione elementy składające się na wiarygodność kredytową pożyczkodawcy wymagają często dostarczenia dokumentów poświadczających wysokość aktualnych zarobków, tryb wykonywanej pracy (preferowana jest umowa o pracę), wyciąg z konta bankowego za ostatnich kilka miesięcy czy ostatnią deklarację podatkową PIT.

Media społecznościowe a zdolność kredytowa   

Jednak oficjalne informacje o kliencie to nie wszystko, co może sprawdzać bank w celu weryfikacji zdolności kredytowej. Coraz częściej mówi się o tym, że instytucje finansowe weryfikują wiarygodność i wypłacalność swoich klientów za pośrednictwem ich aktywności w Internecie, przede wszystkim na podstawie wpisów w mediach społecznościowych. Dotyczy to tych najpopularniejszych, a więc głównie Facebooka, Instagrama, Twittera czy LinkedIn. Mimo że metody takie budzą sporo kontrowersji, to jednak mogą być niekiedy stosowane.  

Zdolność kredytowa - co wpływa na wizerunek w sieci?

Jak dbać o swój wizerunek w sieci? Przede wszystkim uważaj na to, jakie treści publikujesz. Nie wrzucaj zdjęć, które mogą mieć negatywny wydźwięk ze strony na przykład Twojego pracodawcy lub banku. Powstrzymaj się również od kontrowersyjnych wpisów z użyciem niecenzuralnych słów czy określeń. Jeśli jednak chcesz skomentować pewną sytuację polityczną, zrób to w kulturalny i dyplomatyczny sposób. Nie ulegaj emocjom i wpływom innych osób. Nie wdawaj się również w tak zwane bójki słowne, zawierające wulgaryzmy. Zawsze pomyśl dwa razy, zanim wrzucisz coś do internetu.

Wykorzystaj media społecznościowe w ten sposób, aby pokazać się z dobrej strony. Jest to twoje narzędzie PR, które może posłużyć ci do na przykład informowania o ważnych wydarzeniach w życiu (ślub, narodziny dziecka, rozpoczęcie nowej pracy) i dzielenia się pozytywnymi emocjami. Twoje konto na Instagramie, Facebooku czy LinkedInie to wizytówka. Buduj ją świadomie i “ze smakiem”.

Luty 2022