�D]�^&����~ c7V|ਜ਼*`��{nR�Ec O�:O ����c���U[���z6+.�m�*.D3'�s���?�E�����R�(���4�K�uU�@�h��Z����L?h���Q��n/�D*����w��gil����M�����j���`XL��Ѹ'#��4���M��#0���#���-�������A�� �[i>ϕ�B l�n+!,��� ��V��x�����(�s^�f/�������1�&;y `�)��A� r�b �K� �qR�L��,ռ�h�T� U��i�a��2

Rachunkowość

Rachunkowość to pojęcie oznaczające proces monitorowania i oceny działań firmy w kontekście jej sytuacji majątkowej. Odnosi się do rejestrowania wydarzeń, transakcji i operacji podejmowanych przez dany podmiot gospodarczy. Decyzje podejmowane w ramach prowadzenia działalności są poddawane rzetelnej analizie oraz ocenie. Celem rachunkowości jest określenie rzeczywistej kondycji finansowej firmy. Dzięki temu możliwe jest wskazywanie nowych kierunków rozwoju i podejmowanie trafniejszych decyzji w przyszłości.

Z czego składa się rachunkowość?

Rachunkowość to dziedzina zawierająca w sobie trzy elementy: 

  • księgowość – oznacza kontrolę stanu majątku podmiotu gospodarczego, wydatków, przychodów itp.   
  • kalkulację kosztów – odnosi się do analizy poniesionych wydatków i zysków. 
  • sprawozdawczość finansową – to etap informowania o działaniach i ich efektach. Obejmuje również analizę i wyciąganie wniosków z podjętych decyzji.

Rachunkowość – jakie spełnia funkcje?

Rachunkowość jest współcześnie rozumiana jako system informacyjny służący użytkownikom do podejmowania decyzji gospodarczych, zwłaszcza finansowych oraz rozliczania kierownictwa z odpowiedzialnego i efektywnego zarządzania powierzonym mu majątkiem.

W przypadku rachunkowości można wskazać jej trzy podstawowe funkcje:

  • informacyjną – umożliwia gromadzenie danych, na podstawie których będą podejmowane kluczowe decyzje;
  • kontrolną – służy do rzetelnego dysponowania zasobami firmy i dokumentowania wszystkich podejmowanych działań i decyzji;  
  • analityczną – umożliwia przygotowywania sprawozdań i podsumowań na podstawie zgromadzonych informacji.

W dziedzinie rachunkowości można wyróżnić jej kilka mniejszych odmian:

  • rachunkowość finansową – jest stosowana do analizy sytuacji finansowej podmiotu gospodarczego. Zbiera informacje o procesach i działaniach mających wpływ na stan majątkowy firmy;
  • rachunkowość budżetową – ten dział rachunkowości odnosi się do wyższych instytucji państwowych, m.in. budżetu państwa jednostek budżetowych, państwowych funduszy celowych itp. rachunkowość budżetowa obejmuje również podatki, opłaty i niepodatkowe należności budżetowe. Kontroluje terminy ich realizacji, likwiduje nadpłaty i zajmuje się ewidencją;
  • rachunkowość zarządczą – element rachunkowości oznaczający zbieranie danych informacji niezbędnych w procesie podejmowania istotnych decyzji w kontekście funkcjonowania firmy;
  • rachunkowość podatkową – odnosi się do działań mających na celu kontrolowania zgodności podejmowanych działań z obowiązujących prawem podatkowym.